fot. Jakub T. Jankiewicz, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Prywatny przewoźnik SKPL Cargo, który m.in. dzierżawi swój tabor spalinowy innym spółkom, zmodernizował toalety w swoich starszych pojazdach. Ma to przystosować je do aktualnych wytycznych. Proces został już zakończony.
Pod koniec 2024 r. wygasła umowa dzierżawy dwóch spalinowych jednostek serii SN82 zawarta pomiędzy prywatnym przewoźnikiem SKPL Cargo a Kolejami Mazowieckimi. Choć samorządowa spółka chciała nadal eksploatować pojazdy na swoich liniach regionalnych, poinformowała o konieczności ich zwrotu właścicielowi. Na mocy osobnego kontraktu dzierżawa została wznowiona w lutym.
Brudny problem starszego taboru
Mazowiecki operator tłumaczył to koniecznością przeprowadzenia pewnych prac modernizacyjnych. Teraz potwierdził to sam SKPL. – Zgodnie z wytycznymi zarządcy infrastruktury wszystkie pojazdy winny zostać wyposażone w układ toalet zamkniętych – tłumaczy Tomasz Strapagiel, prezes SKPL Cargo.
Podobne prace przeszły już nie tylko egzemplarze pozostające w dyspozycji KM, ale także pozostałe pojazdy, których właścicielem jest prywatna firma. – Wszystkie pojazdy użytkowane przez SKPL lub dzierżawione przez innych przewoźników zostały wyposażone w takie urządzenia – wskazał nasz rozmówca. Wynika z tego, że niezbędny do kontynuacji działalności proces został zakończony.
Duża zmiana na polskiej kolei
Wymóg użytkowania taboru z układem zamkniętym, a więc takiego, w którym nieczystości nie spływają na tory, lecz trafiają do zbiornika, został wprowadzony wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy 2024/2025 w grudniu zeszłego roku. Bez dokonania odpowiednich prac dostosowawczych jednostki SN82 rzeczywiście nie mogłyby więc obsługiwać połączeń KM. Jedyne wyjątki od tej reguły przewidziano dla pojazdów historycznych oraz w ogóle niewyposażonych w toalety.
Przypomnijmy, że na polskiej kolei proces odchodzenia od toalet z układem otwartym przeprowadzono w ciągu ostatnich kilku lat. Jeszcze w roku 2018 ok. połowa taboru nie była wyposażona w odpowiednie zbiorniki. Do tego czasu montowano je niemal wyłącznie w pojazdach fabrycznie nowych bądź przechodzących bardzo gruntowne modernizacje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.